Każdy właściciel firmy i manager stawia sobie za cel rozwój swojego przedsiębiorstwa. Jak to jednak osiągnąć w ciągle zmieniającej się sytuacji rynkowej i przy dużej rotacji pracowników? Czy są jakieś proste narzędzia, które mogą w tym pomóc? Jest jedna dość skuteczna i dostępna metoda. Poniżej podpowiadamy, jak z niej skorzystać.
Korzyści z organizacji imprez firmowych
Skutecznym narzędziem pozwalającym zatrzymać pracowników w firmie, budującym ich lojalność i zwiększającym wydajność jest organizacja imprez firmowych. Choć jest to prosta i oczywista metoda, nie każdy rozumie, dlaczego to właśnie organizacja imprezy firmowej i spotkania integracyjnego mają poprawić efektywność firmy. Otóż korzyści z organizacji imprez firmowych to choćby:
- integracja zespołu – pomaga rozwiązywać wiele drobnych kwestii bez angażowania kierownictwa wyższego szczebla, daje możliwość bliższego poznania się podwładnym i zacieśnia relacje między nimi. Pozwala uniknąć niepotrzebnych nieporozumień i konfliktów.
- uzyskanie efektu synergii – o uzyskaniu efektu synergii możemy mówić, kiedy suma efektów wspólnej pracy całego zespołu jest większa niż byłaby, gdyby każdy pracował osobno. Na efekt synergii składają się również wyniki burzy mózgów, wspólne projekty i patenty oraz osiągnięte cele firmy, niemożliwe do zrealizowania osobno przez poszczególnych pracowników.
- poprawa komunikacji w firmie – osoby, które lepiej się znają, po prostu lepiej się dogadują.
Jak przygotować udaną imprezę firmową?
Zatem jak zrobić imprezę integracyjną? Pomysły oczywiście można zaczerpnąć z Internetu albo spytać współpracowników, w jakiej formule mieliby ochotę się spotkać. Można też organizację imprezy firmowej zlecić zewnętrznej agencji eventowej. Albo jednak przygotować zupełnie nowy scenariusz na firmowy event samodzielnie. Sprawdzone pomysły na imprezę integracyjną to wspólny wyjazd integracyjny, ognisko firmowe lub grill, bal firmowy albo szkolenie wyjazdowe z uroczystą kolacją. A impreza integracyjna pomysły niebanalne to na przykład oryginalny scenariusz przebiegu eventu z wieloma niespodziankami. Albo impreza z ciekawym motywem przewodnim lub wyzwalające adrenalinę atrakcje na imprezę, jak lot balonem czy kąpiel pod górskim wodospadem. Ważne, by była dobra zabawa, a atrakcje na długo zapadły w pamięci uczestników.
Organizacja imprez firmowych a wielkość firmy
Mniej doświadczeni managerowie albo pracownicy działów HR lub kadr zastanawiają się pewnie czasem, czy jest sens robić imprezy firmowe albo spotkania integracyjne dla pracowników w bardzo dużych zakładach pracy. Otóż wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcemy, żeby pracownicy identyfikowali się z wartościami firmy i byli lojalni wobec marki. Jeśli tak, to organizacja imprez firmowych powinna być wręcz wpisana w strategię działalności firmy.
W wielkich przedsiębiorstwach albo korporacjach międzynarodowych trzeba zapewnić współdziałanie wielu oddziałów, filii i podwykonawców na rzecz ściśle określonych celów firmy. Bez skutecznej komunikacji i kooperacji jest to po prostu niemożliwe. Na różnych poziomach zarządzania i współpracy ludzie muszą się po prostu znać. Nawet jeśli kontaktują się wyłącznie online, muszą mieć o sobie podstawowe informacje. Na przykład wiedzieć, że ktoś pracuje w innej strefie czasowej albo nie dać się zaskoczyć kalendarzem świąt w innym obszarze kulturowym. Do tego jednak niezbędne jest choćby minimum integracji. Oczywiście najlepsze efekty przynoszą bezpośrednie spotkania integracyjne dla pracowników.
W dużych firmach można integrować ze sobą na przykład kierowników poszczególnych działów, albo osoby realizujące podobne zadania, jednak w różnych miejscach i niemające na co dzień ze sobą kontaktów. Taka integracja często owocuje poprawą wydajności w całej firmie, bo na przykład w jakimś dziale wypracowano bardziej efektywne sposoby pracy albo proste rozwiązania problemów, z którymi boryka się cała organizacja. Wystarczy zorganizować spotkanie integracyjne da pracowników i dać im szansę na swobodną wymianę doświadczeń w luźnej i miłej atmosferze,
Na spotkania integracyjne dla pracowników warto też zapraszać osoby spoza firmy, na przykład bezpośrednich odbiorców produktu albo usługi. Z pewnością okaże się, że jest wiele drobnych kwestii, które można usprawnić, a obu stronom ułatwi to funkcjonowanie i poprawi wydajność. Wystarczy tylko o tym porozmawiać.