Mówi się, że sprzedać można wszystko. Wystarczy tylko znaleźć odpowiednią grupę docelową oraz stworzyć atrakcyjną ofertę, która przedstawi zalety produktu. Choć jest w tym odrobina prawdy, to zdecydowanie nie warto skupiać się na przypadkowym towarze. Jego promocja i dystrybucja, w szczególności przez osobę początkującą, może być niezwykle trudna. Sprawdź, w jaki sposób ocenić, czy sprzedaż danego produktu będzie opłacalna i co najczęściej klienci kupują przez Internet.
Aby wybrać produkt, który klienci będą chętnie kupować, nie wystarczy wpisać w Google frazy „co warto sprzedawać w Internecie”, a następnie przeczytać trzy pierwsze wyniki. Przed Tobą prawdopodobnie zrobiło to już kilkaset lub kilka tysięcy osób, które tak jak Ty, poszukują dobrego pomysłu na biznes. Zamiast tego znacznie lepiej przejść przez proces, opisany poniżej. Choć zajmie Ci to więcej czasu oraz będzie wymagało włożenia wysiłku, to z pewnością da Ci bardziej satysfakcjonującą odpowiedź na pytanie zawarte w tytule. Jeśli chcesz znaleźć produkt, który w Twoim przypadku warto sprzedawać przez Internet, zapytaj siebie:
W czym jestem dobry/dobra? Co mnie interesuje?
- Aby efektywnie sprzedawać przez Internet, nie wystarczy znaleźć produkt i wrzucić go na popularny marketplace. Będziesz musiał/a spędzić długie godziny na poprawianiu oferty, eksponowaniu jej zalet, efektywnym docieraniu do klientów i wsłuchiwaniu się w ich potrzeb. To oznacza setki godzin pracy z danym rodzajem towaru. Jeśli nie będziesz go lubił/a, szybko stracisz zapał do pracy.
- Czy na dany produkt jest popyt?
- Po znalezieniu kilku rodzajów produktów, które są dla Ciebie interesujące, sprawdź, czy klienci chętnie je kupują. W tym celu przejrzyj aukcje na popularnych marketplace’ach, ofertę sklepów internetowych, a także raporty branżowe. Jeśli dany towar się sprzedaje, przejdź do punktu trzeciego.
- Jak wygląda konkurencja w branży?
- Jeśli Twój produkt sprzedają ogromne sklepy przeznaczające setki tysięcy złotych na marketing, prawdopodobnie nie będzie w stanie wybić się ze swoją ofertą. Poszukaj niszy, w której sprzedają niewielkie firmy oraz takie, które dopiero pojawiły się na rynku.
- Jak wyróżnię się ze swoją ofertą?
- W Internecie jest już wszystko. Niezależnie jaki rodzaj produktu wpiszesz w wyszukiwarkę, z pewnością otrzymasz co najmniej kilkadziesiąt wyników. Aby klient wybrał Twoją ofertę, musisz się czymś wyróżnić. Niech to będzie coś więcej niż cena.
- Gdzie będę sprzedawał/a swój produkt?
- To, że na Allegro mnóstwo sprzedawców oferuje kosiarki spalinowe, nie oznacza, że podobnie jest na OLX. Być może uda Ci się znaleźć towar, który świetnie sprzedaje się na jednym marketplace’ie, natomiast klienci nie mają możliwości jego zakupu na innej platformie. To idealny moment, aby wejść tam ze swoją ofertą.
Co klienci najchętniej kupują przez Internet?
Odpowiadając na powyższe pytania, warto wiedzieć, co klienci najczęściej kupują. Choć nie da Ci to jasnej odpowiedzi na pytanie, co warto sprzedawać przez Internet, to jednak zwiększy Twoją świadomość i ułatwi wybór. W tej kwestii raporty branżowe są jednoznaczne. Od lat Polacy najchętniej sięgają po ubrania, bieliznę, obuwie, kosmetyki oraz elektronikę. Jak możesz się domyśleć, wszystkie te nisze są oblegane przez największe międzynarodowe firmy. Jeśli więc nie będziesz mieć wyjątkowo atrakcyjnej oferty oraz sporego budżetu na marketing, istnieje niewielka szansa, że uda Ci się skłonić klienta do zakupu właśnie u Ciebie.
Czy warto sprzedawać w najpopularniejszych branżach?
Jeśli jesteś osobą początkującą, nie będzie to najlepszy pomysł. Wyjątkiem jest sytuacja, w której znajdziesz atrakcyjny produkt, którego nie ma na jednym z marketplace’ów. Wówczas możesz tam umieścić swoją ofertę. Tworzenie własnego sklepu, do którego będziesz musiał/a od zera sprowadzić klientów i przekonać ich do zakupu, może się okazać nie tylko trudne, ale przy braku odpowiednich umiejętności nawet niemożliwe.
Znacznie lepszym pomysłem jest sprawdzenie branż, które jeszcze nie są tak bardzo oblegane, natomiast notują dużą dynamikę wzrostu. Według wewnętrznych danych IdoSell w 2021 roku konsumenci zaczęli masowo kupować sprzęt kuchenny, meble pod kino domowe, konsole do gier, ubezpieczenia, sprzęt do nagrywania muzyki, dekoracje domowe oraz artykuły do piercingu. Spadek sprzedaży natomiast zanotowały takie towary jak produkty do pielęgnacji i karmienia, plecaki, materiały biurowe, odzież ochronna czy nawet… kosze na śmieci!
Więcej informacji na temat tego co najlepiej sprzedawać w internecie, znajdziesz pod tym linkiem: https://blog.sky-shop.pl/24-pomysly-na-sklep-internetowy/