Podczas spotkań biznesowych obowiązują pewne zasady, których należy przestrzegać, zwłaszcza gdy chcemy dobrze wypaść w oczach kogoś, z kim chcielibyśmy podjąć współpracę. Jednym z elementów biznesowego savoir vivre jest kwestia związana z wręczaniem wizytówek. O czym warto wiedzieć, żeby nie popełnić gafy przy wymianie kontaktów?
Sztuka wręczania wizytówki
Każdy przedsiębiorca, chcący uchodzić za profesjonalistę, zawsze ma w zasięgu swojej ręki wizytówkę, którą w każdej chwili może wręczyć klientowi czy przedstawicielowi firmy, z którą chciałby podjąć współpracę. Czasami możemy spotkać się z tym, że wizytówki z danymi kontaktowymi znajdziemy na biurku, co praktykowane jest m.in. w bankach. W przypadku, gdy potencjalny klient jest niezdecydowany i informuje, że potrzebuje czasu na przemyślenie oferty, wtedy powinniśmy wręczyć mu wizytówkę, która będzie przypominała o sprawie, a w razie pojawienia się jakichś pytań, ułatwi kontakt. Wręczając wizytówkę należy pamiętać o tym, żeby tekst skierowany był ku górze, co od razu umożliwi zapoznanie się z jej treścią.
Etykieta wymiany kontaktów
Niedopuszczalne jest to, żeby podczas rozmowy biznesowej szukać wizytówki w aktówce lub wyciągać ją z kieszeni spodni. Najlepsze wrażenie wywrzemy wtedy, gdy będziemy mieli elegancki wizytownik, ewentualnie możemy wyjąć wizytówkę z wewnętrznej kieszeni marynarki. Ta sama zasada dotyczy chowania otrzymanej wizytówki. Ważne jest też to, żeby przestrzegać hierarchii, co oznacza, że pierwszy z inicjatywą wymiany kontaktów powinien przejść ten, który zajmuje wyższe stanowisko. Nie bez znaczenia jest też sam moment wręczenia wizytówki. Jeśli nie nastąpiło to na początku, przy luźnej rozmowie powitalnej, to druga szansa będzie przy pożegnaniu – nigdy w trakcie rozmowy biznesowej.
Elegancka wizytówka to jeden z elementów budowania wizerunku, dlatego jeśli mamy zaplanowane ważne spotkanie, a nagle spostrzeżemy, że skończyły nam się wizytówki, to zdecydujmy się na skorzystanie z usługi, jaką są wizytówki ekspresowe. Wystarczy wybrać rodzaj papieru, kolorystykę, ilość oraz podać informacje, jakie mają być nadrukowane, a zamówienie zostanie błyskawicznie zrealizowane i wysłane pod wskazany adres.