Ekologia jest obecna niemal w każdym aspekcie życia. Dzisiaj liczy się nie tylko odpowiednia segregacja odpadów, ale także szeroko pojęty styl życia pod szyldem „eko”. Do prowadzenia go zdecydowanie przyczyniają się codzienne wybory zakupowe. W dokonywaniu tych najbardziej sprzyjających środowisku pomaga znajomość oznaczeń na opakowaniach. Etykiety ekologiczne to coś, czemu warto przyjrzeć się bliżej.
Świadome zakupy to znajomość oznaczeń na produktach
Zwiększająca się świadomość tego, co jest przyjazne środowisku, a co mu szkodzi, sprawia, że również świat się zmienia. Codzienne zakupy nie wyglądają tak, jak jeszcze parę lat temu. Spora grupa osób zwraca uwagę na skład produktów, sprawdza, z jakich tworzyw został wykonany dany towar i jego opakowanie oraz chętniej wybiera kosmetyki, ubrania lub żywność, która ma na etykiecie dopisek „eko”. Jak sprawić, by codzienne czynności były istotne z punktu ekologii? Dlaczego warto znać pewne oznaczenia?
Czym są etykiety ekologiczne?
Ekoetykiety, zwane również ekoznakami, to oznaczenia, które informują konsumenta o tym, że dany produkt jest przyjazny dla środowiska – np. nie był testowany na zwierzętach lub posiada opakowanie, które nadaje się do recyklingu. Warto podkreślić, że etykiety ekologiczne rodzaje mają różne – a więc każdy z typów informuje o czymś innym. Wszystkie są jednak wiarygodne i potwierdzone badaniami, a umieszczenie ich na opakowaniu wiąże się z koniecznością przeprowadzenia odpowiednich kontroli. Znajomość oznaczeń na produktach pozwala zwiększyć swoją świadomość i upewnić się, że konkretny podpis nie jest jedynie chwytem marketingowym, nie niosącym z sobą żadnej wartości prócz zwiększenia zysków ze sprzedaży.
Jakie są rodzaje ekoetykiety?
Najpopularniejsze symbole ekologiczne to m.in.:
- ekoland – gwarancja zakupu żywności pozbawionej GMO; przy wytwarzaniu dbano o stan wody i gleb,
- zielone płuca Polski – dotyczy produktów, przy których wytwarzaniu zastosowano zasady zrównoważonego rozwoju, a przedsiębiorstwa zlokalizowane są w północno-wschodniej części kraju,
- ekoliść – produkty unijne, w produkcji których nie użyto chemicznych środków ochrony roślin,
- eko-znak – dotyczy produktów i usług z Polski i zza granicy, które spełniają kryteria Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji,
- ZCRE (Znak certyfikowanego rolnictwa ekologicznego) – żywność wytworzona według europejskich norm ekologicznych,
- recykling – oznacza, że opakowanie nadaje się do obróbki, która umożliwi ponowne wykorzystanie tworzywa do produkcji nowych produktów,
- zielony znak – informuje o wkładzie finansowym producenta w funkcjonowanie systemu odzysku odpadów opakowaniowych,
- energy star – oznacza energooszczędność sprzętów AGD i elektronicznych (np. laptopów),
- stokrotka – informuje o tym, że sprzęt RTV lub AGD spełnia kryteria ochrony środowiska, ustanowione przez Unię Europejską,
- króliczek – dotyczy produktów, które nie były testowane na zwierzętach; można spotkać się również z dopiskiem „cruelty free”,
- Błękitny Anioł – najstarszy symbol ekologiczny na świecie, oznacza, że produkt spełnia kryteria niemieckiego Ministerstwa Środowiska i instytucji naukowych,
- Fair Trade Federation – znak wyróżnia producentów, którzy dbają o odpowiednie wynagrodzenie dla pracowników, bezpieczne warunki pracy oraz nie zagrażają środowisku swoją działalnością,
- PEFC (The Programme for Endorsement of Forest Certification) – wspiera odpowiedzialną gospodarkę leśną,
- CRL (Carbon Reduction Label) – przy produkcji towarów lub usług ograniczono emisję dwutlenku węgla.
Warto zapoznać się z ich graficznymi oznaczeniami. Dzięki temu podczas zakupów nie będzie trzeba zastanawiać się nad wiarygodnością danego symbolu.
Etykiety ekologiczne – rozwiązania dla producentów
Spore znaczenie wśród producentów różnego rodzaju towarów mają tworzywa, z których wykonuje się etykiety na produkty. Oprócz tego, że te w wersji „eko” są przyjazne środowisku, dodatkowo nadają produktom naturalnego i pozytywnego wyrazu. Wyróżnić można sześć rodzajów etykiet, po które warto sięgnąć, budując pozytywny wizerunek swojego przedsiębiorstwa. Wśród nich są:
- Clean Flake – wytworzone z materiału, który nie sprawia trudności z oddzieleniem etykiety od butelki; dzięki temu łatwiej jest ponownie przetworzyć opakowanie,
- Multi Cycle – ograniczają wielokrotne etykietowanie opakowań, których używa się powtórnie; etykiety tego typu najczęściej można zobaczyć na szklanych butelkach od piwa; wyróżniają się trwałością i odpornością na częste mycie,
- Wash Off – etykiety naklejane na szklane opakowania zwrotne; w przeciwieństwie do poprzednich są łatwe do usunięcia, dzięki czemu po każdym użyciu butelki można umieścić na niej inną etykietę;
- REbase – etykiety wykonane z materiałów recyklingowych,
- ReNEW – etykiety, do produkcji których zostały wykorzystane surowce naturalne z uwzględnieniem odpowiedzialnego zarządzania lasami,
- Think Thin – etykieta o mniejszych wymiarach, grubości i wadze; wytwarzanie etykiet tego typu wpływa na oszczędność materiałów, energii elektrycznej i emisji dwutlenku węgla.
Wybór ekoetykiet wiąże się nie tylko z promowaniem edukacji ekologicznej wśród społeczeństwa i umożliwieniem klientom dokonywania świadomych wyborów zakupowych, ale – przede wszystkim – ma również realny wpływ na ograniczenie szkodliwych dla środowiska działań. Przedsiębiorstwo, które nie jest obojętne na negatywne dla przyrody procesy produkcji towarów i usług, zyskuje w oczach konsumentów i dokłada swoją cegiełkę do aktywnego wspierania planety. Trzeba przyznać, że małe zmiany to spora różnica w skali globalnej.