Viral marketing, czyli marketing wirusowy, to jeden z najlepszych i najskuteczniejszych sposobów na promocję marki, zbudowanie rozpoznawalności i dotarcie do nowych odbiorców. Jego zalety i skuteczność doceniają największe marki na rynku, ale może pozwolić również na wybicie się tym mniejszym. Czym dokładnie jest viral? W jaki sposób tworzyć kampanie, by miały szansę na silne rozprzestrzenienie się? Sprawdźmy!
Viral – czym jest?
Viral to rodzaj komunikatu, zwykle materiału video, który jest na tyle ciekawy, unikalny i warto poświęcenia uwagi, że szybko staje się popularny i jest chętnie udostępniany dalej. Internauci lajkują, komentują, ale też wysyłają dalej. Z chwili na chwilę materiał niczym wirus dociera do znajomych przyjaciół i ich znajomych. W ten sposób budowany jest ogromny zasięg na tyle intrygujący filmik, który z pomocą lub bez szybko staje się popularny. Materiał dociera do szerokiego grona widzów w krótkim czasie.
Virale są elementem marketingu viralowego, czyli strategii, która zakłada zaistnienie w sieci za sprawą atrakcyjnych dla odbiorców komunikatów. Mogą to być nie tylko filmiki, ale też infografiki, memy, wpisy czy zdjęcia. Wszystko, co dobrze się przyjmie u odbiorców i zostanie przez nich posłane dalej, ma szansę zostać viralem, a tym samym wpłynąć korzystnie na postrzeganie marki i zbudowanie jej rozpoznawalności.
Czy można planować virale?
Czasem zdarza się, że coś staje się viralem z przypadku. Dziś jednak coraz częściej materiały tego typu są tworzone właśnie po to, by osiągnąć pożądany cel marketingowy! Czy zawsze się to udaje? Niestety nie. Nawet najskrupulatniej opracowana kampania może okazać się fiaskiem, jeśli nie będzie intrygująca z punktu widzenia odbiorców.
Jakie są zalety viral marketingu?
- Duży zasięg – udany viral równa się znakomity zasięg. W kilka chwil z nieznanej marki można stać się brandem, który pojawi się na językach tysięcy osób. Przekłada się to na większą rozpoznawalność, ale też lepszą sprzedaż!
- Budowanie pozytywnego wizerunku marki – odpowiednio opracowany viral marketing będzie przekazywał odbiorcom wartości marki i wzbudzał w nich pozytywne skojarzenia z nią.
- Niski koszt kampanii – w związku z tym, że virale polegają na organicznym udostępnianiu treści przez użytkowników, to wcale nie trzeba dysponować dużym budżetem, by zbudować ogromny zasięg. Właściwie bez konieczności inwestowania środków finansowych można osiągnąć swoje cele marketingowe.
Jak tworzyć, by materiał stał się viralem?
Aby materiał mógł stać się viralem, musi być po prostu wart udostępnienia. W natłoku komunikatów, które pojawiają się codziennie użytkownikom social mediów, nie jest łatwo się wybić. Potrzeba więc czasu i doświadczenia, by poznać, co interesuje i intryguje odbiorców. Pomóc Ci w tym mogą eksperci, których specjalnością jest prowadzenie Social Media – znajdą oni bieżące trendy i wiedzą, jak budzić ciekawość wśród użytkowników, ale też wyzwalać w nich emocje, które zwykle stoją za skutecznością virali.